• طراحی و پیاده سازی مراکز داده بر اساس استاندارد TIA 942
    • نصب کف و سقف کاذب
    • نصب سیستم گرمایشی
    • نصب سیستم اعلام و اطفاء حریق
    • نصب درب ایمنی
    • نصب سیستمهای امنیتی و پایش ورود و خروج
    • نصب سیستمهای مانیتورینگ و پایش سیستمها

طراحی و پیاده سازی مراکز داده یا Datacenter از خدمات بسیار مهم و اساسی شرکت فن آوری اطلاعات سهلان است. امروزه مراکز داده، قلب شبکه های اطلاع رسانی، خبری، تولیدی و تجاری بوده و طراحی صحیح مبتنی بر استانداردهای بین المللی متضمن کارکرد صحیح شبکه های کامپیوتری است. انعطاف پذیری در ارتقاء، بهبود و توسعه یک مرکز داده به طراحی اولیه آن ارتباط مستقیم دارد و مشخص کننده پیش بینی لازم طراح آن برای بازه زمانی میان مدت و بلند مدت است.

از این روی لازم و ضروری است تا در ابتدای کار طراحی و پیاده سازی آن، پیش بینی های لازم برای تمام جنبه های مهم یک مرکز داده پویا، پایدار و منعطف در نظر گرفته شود. همچنین از عناصر بسیار مهم مرکز داده، امنیت فیزیکی، سخت افزاری و نرم افزاری آن است که به عوامل مختلف و مهمی مانند تبعیت از استانداردهای موجود طراحی مرکز داده مانند سیستم های ضد آتش سوزی، برق اضطراری، سیستم مانیتورینگ و کنترل ورود و خروج، سیستمهای دسترسی فیزیکی به مرکز داده و طراحی و ساخت علمی مکان مرکز داده وابسته است.

توصیه میشود شرح خدمات طراحی و پیاده سازی شبکه های ساختیافته را مطالعه فرمائید.

مروری بر استانداردهای مراکز داده Datacenter

از میان استانداردهای مختلف دیتا سنتر، سه مدل پرکاربردتر آن عبارتند از Tier, ISO و ASHRAE و هرکدام از آنها به زیر مجموعه هائی تقسیم میشوند که در ادامه به اختصار به آنها میپردازیم.

استانداردهای ISO

استاندارد ISO 27001

بر امنیت اطلاعات متمرکز بوده و دستورالعملی برای مدیریت امنیت اطلاعات ارائه میکند.

استاندارد ISO 20000

استانداردی است که بر ارائه خدمات مانند مدیریت حوادث، مدیریت مشکل در سیستم و مدیریت تغییر ارائه میدهد.

استاندارد ISO 22301

استاندارد مدیریت تداوم کار بوده و دستورالعملهائیست برای مدیریت ریسک عواملی که میتواند منجر به توقف کسب و کار شود.

استانداردهای Tier

Tier1

زیرساخت اولیه (Basic) با حداقل افزونگی (Redundant) که 99.671% در دسترس بودن را فراهم میکند.

Tier2

مقدار کمی افزونگی (Redundant) را افزایش میدهد اما همچنان فاقد تحمل کامل خطاست. این استاندارد، در دسترس بودن را تا 99.741% افزایش میدهد.

Tier3

قابلیت نگهداری (Maintenance) همزمان و افزونگی N+1 را دارد و درصد در دسترس بودن آن 99.982 است.

Tier4

بالاترین سطح زیر ساخت را با چندین افزونگی، تحمل خطا و ایستائی سرویس را ارئه میدهد و درصد در دسترس بودن آن 99.995% است. در تئوری این سطح از زیرساخت بدون ازکارافتادگی در طول سال است.

ASHRAE

ASHRE 90.1

دستورالعملهائی برای طراحی ساختمان و مصرف انرژی شامل طراحی سیتمهای الکتریکی، مکانیکی، روشنائی و منابع تجدیدپذیر ارائه میدهد.

ASHRAE 90.4

دستورالعملهائی برای طراحی و بهره برداری از دیتاسنتر شامل سیستمهای مکانیکی، الکتریکی، خنک کننده و مدیریت بر عملکرد دیتاسنتر ارائه میدهد.

ASHRAE همچنین شامل یک گواهی نامه به نام برنامه حرفه ای ارزیابی ساختمان (BEAP) است که به متخصصان توانائی ارزیابی عملکرد دیتاسنتر را میدهد.

استاندارد TIA

انجمن TIA (صنعت ارتباطات از راه دور / Telecommunication Industry Association) چندین استاندارد در ارتباط با طراحی و بهره برداری از دیتاسنتر وضع کرده. این استانداردها بر کابل کشی، برق و سیستم های خنک کننده متمرکز است. از جمله استاندارد TIA942

TIA942

این استاندارد برای طراحی کابل کشی، برق و سیستم های خنک کننده وضع شده. در کنار آن دستورالعمل هائی نیز برای سیستمهای امنیتی و اطفاء حریق است.

جمع بندی:

شرکت فناوری اطلاعات سهلان با سالها تجربه در طراحی دیتاسنترهای پرقدرت با استانداردهای ذکر شده آماده است تا در زمینه مشاوره، طراحی و ساخت دیتا سنتر در هر نقطه از ایران در خدمت جامعه انفورماتیک کشور باشد.

منابع و ماخذ

در مطالب ذکر شده از مقاله آشنائی با استانداردهای دیتاسنتر وبسایت مبین هاست و مقاله Datacenter Standards وبسایت C&C Groupاستفاده شده است.